Zdaniem 76 proc. polskich przedsiębiorczyń rotacja pracowników utrudnia rozwój firmy i zespołu
Blisko ⅓ badanych w wieku 18-24 lata nie uważa, by rotacja pracowników negatywnie wpływała na rozwój firmy. Tymczasem wśród respondentek prowadzących własny biznes tego zdania jest jedynie 7 proc. W ostatnim roku aż 52 proc. przedsiębiorczyń i 37 proc. ogółu badanych odczuwała większy stres w pracy. Najrzadziej dotyka on ankietowanych z grupy 55-65 lat – jedynie 26 proc. Raport „Polki i przedsiębiorczość 2024: Trudności i wyzwania” towarzyszy XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką Fundacji WłączeniPlus.
2025-03-06, 09:33

Trzy na cztery polskie przedsiębiorczynie przyznają, że rotacja pracowników utrudnia rozwój firmy i zespołu. Wśród ogółu respondentów 61 proc. dostrzega ten problem, jednak, co ciekawe, jedynie 45 proc. w grupie badanych w wieku 18-24 lata. Aż 30 proc. z nich nie postrzega dużej rotacji pracowników jako czynnik utrudniający rozwój firmy, podczas gdy wśród przedsiębiorczyń jedynie 7 proc. respondentek jest tego zdania. Dane pochodzą z  najnowszej części raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Trudności i wyzwania”, towarzyszącego konkursowi Sukces Pisany Szminką, który corocznie odbywa się już od ponad 15 lat. 

Wysoka rotacja pracowników stanowi wyzwanie dla wielu przedsiębiorczyń, szczególnie dla nowych firm, wpływając na stabilność zespołu i rozwój firmy. Różnice pokoleniowe w postrzeganiu tego zjawiska pokazują, jak zmieniają się oczekiwania na rynku pracy. Kluczowe staje się tworzenie środowiska sprzyjającego zaangażowaniu i długofalowej współpracy. Konkurs Sukces Pisany Szminką wyróżnia przedsiębiorczynie, które skutecznie rozwijają swoje firmy w dynamicznym środowisku biznesowym. Dzięki temu mogą one wzmocnić wizerunek pracodawcy, zwiększyć poczucie przynależności wśród obecnych pracowników oraz przyciągnąć potencjał nowych talentów – mówi Joanna Mihułka-Petru, Prezeska Altkom Akademii, która jest partnerem kategorii Edukatorka Przyszłości.

Polskie przedsiębiorczynie dążą do przejrzystości procesów rekrutacji   

Wyniki badania towarzyszącego XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką, najstarszej i największej tego typu inicjatywy w Polsce, wskazują, że 42 proc. Polaków uważa, że w firmie, w której pracuje, są równe i przejrzyste procesy rekrutacji i ścieżki rozwoju kariery. Wśród przedsiębiorczyń tych wskazań jest więcej – 55 proc., taki sam odsetek odpowiedzi odnotowano w grupie 18-24 lata, niewiele mniejszy (50 proc.) w wieku 25-34 lat. Jednak już w grupie 55-65 lat jedynie 30 proc. respondentów deklaruje, że w ich miejscu pracy ścieżki rozwoju kariery oraz procesy rekrutacji są przejrzysta i równe. Niemal ¼ ogółu badanych (24 proc.) nie zgadza się z tym stwierdzeniem, podobnie co dziesiąta ankietowana prowadząca swój biznes przyznaje, że w jej firmie procesy rekrutacji i ścieżki rozwoju kariery nie są równe i przejrzyste. 

–  Jasne i sprawiedliwe zasady dotyczące rekrutacji oraz rozwoju zawodowego wpływają na motywację pracowników i ich poczucie stabilności. Wprowadzenie takich standardów nie tylko poprawia efektywność zarządzania, ale wzmacnia zaufanie i zaangażowanie w zespołach. W Orange wierzymy, że zrównoważony rozwój oparty na równości szans to klucz do sukcesu organizacji, dlatego konsekwentnie dążymy do tworzenia transparentnych procesów i wspierania różnorodności w naszych zespołach – komentuje Aldona Kozłowska, Senior HR Partnerka Biznesowa, Menadżerka ds. Różnorodności i Inkluzywności w Orange, który jest partnerem kategorii Mikrobiznes. 

Co trzeciemu badanemu towarzyszył w ostatnim roku większy stres w pracy

Ponad połowa (52 proc.) przedsiębiorczyń deklaruje, że w ciągu ostatniego roku towarzyszył im większy stres w pracy. Wśród ogółu respondentów ten odsetek wynosi 37 proc. Wzmożony stres związany z pracą zawodową deklarują najczęściej ankietowani w wieku 25-34 lata oraz 45-54 lata (po 46 proc.), najrzadziej – z grupy 55-65 lat (26 proc.). 

Dodatkowo blisko połowa uczestników badania (48 proc.) przyznaje także, że boryka się z bezsennością. Problem ten dotyka częściej kobiet (54 proc.), rzadziej mężczyzn (41 proc.). Wśród przedsiębiorczyń na kłopoty ze snem skarży się 43 proc. respondentek. 

Zarządzanie firmą w dzisiejszych czasach to nie tylko realizacja celów biznesowych, ale także troska o dobrostan zespołu. Wzmożony stres i bezsenność to sygnały, że potrzebujemy mądrzejszych rozwiązań – takich, które wzmacniają odporność psychiczną i wspierają kulturę organizacyjną opartą na inkluzywności i empatii. Docenianie dobrych praktyk DEI to nie tylko kwestia wartości, ale też realne wsparcie dla ludzi, którzy tworzą firmę.  Dlatego tak ważne jest, by wzmacniać kobiety w biznesie i doceniać ich osiągnięcia, co nieustannie robimy w konkursie Sukces Pisany Szminką – dodaje Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji WłączeniPlus.

Raport „Polki i przedsiębiorczość 2024: Trudności i wyzwania” towarzyszy XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką, najstarszej i największej tego typu inicjatywy w Polsce, nagradzającej przedsiębiorczynie, aktywistki, działaczki społeczne, edukatorki, a także liderki i liderów oraz organizacje, które odważnie kształtują przyszłość, walcząc o równość, różnorodność i włączenie. Ogłoszenie grona finałowego tegorocznej edycji odbędzie się już na początku kwietnia 2025 roku. 

*Badanie przeprowadzono na zlecenie Fundacji WłączeniPlus we wrześniu 2024 przez Socjolożki.pl z użyciem metodologii CAWI z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pod kątem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania oraz regionu na próbie Polek i Polaków w wieku 16-65 lat. 

KONTAKT / AUTOR
Ewa Malicka
specjalistka ds. PR
Rocket Science Communications
781453815
ZAŁĄCZNIKI
foto-freepik.jpg
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2025.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.