Łatwość nawiązywania kontaktów jest cechą pewności siebie, którą częściej mają kobiety niż mężczyźni. Nowe dane
Aż 45 proc. młodych Polaków w wieku od 18 do 22 lat uważa, że ma dystans do siebie, a 59 proc. wszystkich badanych uważa go za cechę osoby pewnej siebie. Mężczyźni częściej dostrzegają u siebie większość cech przypisywanych do pewności siebie. Okazuje się jednak, że to kobiety częściej charakteryzuje łatwość nawiązywania kontaktów. W opinii 61 proc. badanych asertywność jest cechą osoby pewnej siebie, jednak zaledwie co trzeci respondent dostrzega ją u siebie. Dane pochodzą z najnowszego reprezentatywnego badania Fundacji WłączeniPlus, towarzyszącego projektowi Power Talks, którego celem jest wspieranie młodych kobiet i pomoc w budowaniu ich poczucia własnej wartości.
2025-03-25, 09:31

Jedynie 18 proc. najmłodszych badanych ma umiejętność publicznego zabierania głosu

Dystans do siebie jest cechą, którą widzą u siebie częściej mężczyźni (dostrzega go 47 proc. w porównaniu do 38 proc. wśród kobiet) jednak to ankietowane Polki częściej wskazują go, jako atrybut osoby pewnej siebie (64 proc. w porównaniu do 54 proc. wśród mężczyzn). Wśród wszystkich cech wskazywanych w badaniu jako charakterystyczne dla osób pewnych siebie, badani w wieku 18-24 lat najczęściej widzą u siebie dystans do własnej osoby – wskazuje go aż 45 proc. Z kolei cechami, które najrzadziej u siebie dostrzegają, są brak konformizmu (15 proc. wskazań) oraz umiejętność publicznego zabierania głosu (18 proc.). Dane pochodzą z najnowszego reprezentatywnego badania Fundacji WłączeniPlus i towarzyszą projektowi budującemu pewność siebie u młodych ludzi – Power Talks. 

– Cieszy nas, że, młodzi ludzie dostrzegają u siebie dystans do własnej osoby. To istotny zasób psychologiczny, ponieważ umożliwia lepsze radzenie sobie z krytyką i sytuacjami stresowymi. Obszarem do rozwoju pozostają nadal kompetencje związane z publicznym wyrażaniem własnych opinii. A to, co na pewno przydaje się przy budowaniu własnej pozycji zawodowej oraz wolności osobistej to rozwijanie asertywności rozumianej jako chronienie swoich zasobów i granic. To właśnie elementy, z których szkolę młode kobiety w ramach Power Talks – komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji WłączeniPlus i twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką

Kobiety mają większą łatwość nawiązywania kontaktów niż mężczyźni

W przypadku większości cech, które zdaniem respondentów charakteryzują osoby pewne siebie, częściej dostrzegają je u siebie mężczyźni – jest tak w przypadku np. umiejętności szybkiego podejmowania decyzji (39 proc. wskazań wśród mężczyzn i 30 proc. wśród kobiet). Kobiety częściej jednak jako związane z pewnością siebie wskazują umiejętności interpersonalne. Jedyną cechą, którą częściej dostrzegają u siebie Polki jest łatwość nawiązywania kontaktów – widzi ją u siebie 37 proc. respondentek i 34 proc. respondentów. Także to Polki częściej postrzegają ją jako cechę charakteryzującą osoby pewnej siebie – 60 proc. wskazań w porównaniu do 58 proc. wśród mężczyzn. 

Odporność na krytykę i stres przychodzą z wiekiem

Zdaniem 61 proc. respondentów asertywność jest cechą, która charakteryzuje osoby pewne siebie, jednak tylko co trzeci Polak dostrzega u siebie. Co czwarta kobieta i co trzeci mężczyzna uważają siebie za osoby odporne na krytykę. Najrzadziej dostrzegają tę cechę u siebie respondenci w wieku 18-24 lata (22 proc.) a najczęściej z grupy 55-65 lat (38 proc.). Także odporność na stres przychodzi z wiekiem, jak wskazują wyniki badania – dostrzega ją u siebie jedynie 21 proc. ankietowanych w wieku 18-24 lata i już 39 proc. w wieku 55-65 lat. Jednocześnie, zdaniem 58 proc. badanych, jest to ważna cecha u osoby pewnej siebie. 

Pewność siebie ma wiele wymiarów – może też obejmować zarówno łatwość w nawiązywaniu relacji, jak i umiejętność podejmowania decyzji. Niektóre z tych cech kształtują się naturalnie, inne wymagają świadomego rozwoju. Kluczowe jest, abyśmy tworzyli warunki do budowania pewności siebie na każdym etapie życia, zamiast pozostawiać to wyłącznie doświadczeniu zdobywanemu z wiekiem mówi Natalia Kacprzak, Brand Business Leader marki Kérastase w Polsce i Krajach Bałtyckich, która jest inicjatorem kampanii Power Talks. 

Warsztaty budujące pewność siebie

Badanie przeprowadziły Socjolożki.pl na reprezentatywnej próbie Polek i Polaków w ramach projektu Power Talks, którego celem jest wspieranie młodych kobiet i pomoc w budowaniu ich poczucia własnej wartości. Projektowi Fundacji WłączeniPlus oraz marki Kérastase towarzyszą bezpłatne sesje inspirujące dla młodych kobiet, które odbędą się 26 marca w Krakowie, 3 kwietnia we Wrocławiu oraz 9 kwietnia w Łodzi. Podczas bezpłatnych sesji Olga Kozierowska, twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką, oraz Kasia Malinowska, ekspertka Sukcesu Pisanego Szminką, wesprą młode kobiety w budowaniu swojej pewności siebie, a także podzielą się sprawdzonymi narzędziami i ćwiczeniami, które ułatwiają odkrywanie własnego potencjału. W ramach programu Power Talks do końca 2025 roku wsparcie otrzyma ponad 15 tysięcy kobiet na całym świecie

*Badanie z użyciem metodologii CAWI przeprowadzono na reprezentatywnej pod kątem wieku i płci grupie 1000 dorosłych Polaków we wrześniu 2024. 

KONTAKT / AUTOR
Ewa Malicka
specjalistka ds. PR
Rocket Science Communications
781453815
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2025.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.