Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane
Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Najczęściej wymienianą przyczyną jest brak środków – wskazuje go już dwóch na pięciu respondentów. Co trzeci ankietowany obawia się porażki, niewiele mniejszy odsetek (31 proc.) przyznaje, że nie ma potrzebnej wiedzy na temat przepisów. Okazuje się, że obawa przed utratą stabilizacji dotyczy ponad połowę badanych z wyższym wykształceniem. Aż 37 proc. kobiet przed założeniem firmy powstrzymuje brak pewności siebie, a 13 proc. – sytuacja rodzinna. Konkurs Sukces Pisany Szminką jest najstarszą tego typu inicjatywą w Polsce, która od 16 lat wspiera m.in. przedsiębiorczość Polek. Już na początku czerwca z grona finałowego zostaną wyłonieni laureatki i laureaci tegorocznej XVI edycji.
2025-05-14, 11:28

Co trzeci Polak nie chce prowadzić własnej firmy w obawie przed porażką 

Wyniki najnowszego raportu Fundacji WłączeniPlus Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmywskazują, że 46 proc. Polaków chciałoby prowadzić własną firmę. Jednocześnie 47 proc. ankietowanych deklaruje, że nie chciałoby mieć własnego biznesu. Wśród barier powstrzymujących Polki i Polaków przed założeniem własnej firmy najczęściej pojawia się brak środków na początek (41 proc.). Obawa przed porażką towarzyszy co trzeciemu respondentowi, natomiast brak znajomości przepisów i obawa przed biurokracją – 31 proc. 

Kobietom częściej brakuje pewności siebie, a mężczyznom – zdrowia i wsparcia

Wyniki badania wskazują, że przed założeniem własnej działalności brak pewności siebie znacznie częściej powstrzymuje kobiety (37 proc.) niż mężczyzn (23 proc.). Podobnie sytuacja rodzinna częściej jest powodem rezygnacji z prowadzenia swojego biznesu dla kobiet (13 proc.) niż dla mężczyzn (6 proc.). Z kolei mężczyźni częściej niż kobiety jako przeszkodę do prowadzenia własnego biznesu wskazują stan zdrowia (21 proc. w porównaniu do 10 proc.) oraz brak wsparcia ze strony najbliższego otoczenia (9 proc. vs 4 proc.). Wśród ogółu badanych te odsetki wynoszą kolejno 15 proc. i 6 proc.

– Na decyzję o rozpoczęciu działalności gospodarczej często wpływają nie tylko ambicje i pomysły, ale też codzienne zobowiązania i oczekiwania społeczne. Wiele kobiet łączy pracę z obowiązkami opiekuńczymi – wobec dzieci czy starszych bliskich – co sprawia, że wizja dodatkowej odpowiedzialności wynikającej z prowadzenia własnego biznesu bywa zniechęcająca. Z kolei mężczyźni częściej odczuwają presję zapewnienia rodzinie bezpieczeństwa finansowego, co może blokować gotowość do podejmowania zawodowego ryzyka. To pokazuje, jak ważne jest promowanie elastycznych modeli pracy i wspieranie przedsiębiorczości w sposób dostosowany do różnych życiowych sytuacji – mówi Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji WłączeniPlus. – Konkurs Sukces Pisany Szminką to przykład inicjatywy, która nie tylko nagradza, ale też normalizuje różne ścieżki do sukcesu – w zgodzie z indywidualnymi możliwościami i kontekstem życia.

Ponad połowa Polaków z wyższym wykształceniem obawiałaby się utraty stabilizacji

Obawa przed utratą stabilizacji przed rozpoczęciem własnej działalności powstrzymuje 28 proc. respondentów. Co ciekawe, dotyczy to jedynie 16 proc. badanych z wykształceniem podstawowym, następnie 26 proc. ze średnim oraz aż 52 proc. z wyższym. Odwrotną zależność odnotowano natomiast w przypadku stanu zdrowia, który jako barierę w zakładaniu firmy wskazuje 18 proc. ankietowanych z podstawowym wykształceniem, 14 proc. ze średnim i zaledwie 12 proc. z wyższym. Podobnie w przypadku sytuacji rodzinnej – tu także częściej powód ten dotyczy osób z podstawowym wykształceniem (11 proc.), a w mniejszym stopniu – wyższym (jedynie 3 proc.). 

– Raport pokazuje, że 47 proc. Polaków nie planuje prowadzenia własnej działalności, a aż co trzeci obawia się porażki – to wyraźny sygnał, że potrzebujemy nie tylko narzędzi, ale i zmiany narracji wokół przedsiębiorczości. Fakt, że aż 52 proc. Polaków z wyższym wykształceniem obawia się utraty stabilizacji przy zakładaniu własnej firmy, pokazuje, że nawet osoby z wysokim kapitałem kompetencyjnym nie czują się dziś bezpieczne w obliczu ryzyka przedsiębiorczości. Jednocześnie to osoby z niższym wykształceniem częściej wskazują zdrowie czy sytuację rodzinną jako bariery, co sugeruje, że obawy są silnie zróżnicowane społecznie i wymagają zindywidualizowanego podejścia. Potrzebujemy konkretnych rozwiązań, które obniżą próg wejścia w biznes i ograniczą ryzyko – takich jak darmowe doradztwo i szkolenia dla początkujących, niższe składki ZUS na start czy łatwiejszy dostęp do kredytów wspierających rozwój działalności gospodarczej. Tylko wtedy własna firma stanie się realną alternatywą zawodową – komentuje Monika Król, wiceprezeska BLIK, który jest partnerem kategorii Polka za granicą.

Raport „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy” towarzyszy XVI edycji konkursu Sukces Pisany Szminką, najstarszej i największej tego typu inicjatywy w Polsce, nagradzającej przedsiębiorczynie, aktywistki, działaczki społeczne, edukatorki, a także liderki i liderów oraz organizacje, które odważnie kształtują przyszłość, walcząc o równość, różnorodność i włączenie. Ogłoszenie laureatek i laureatów tegorocznej edycji odbędzie się podczas uroczystej gali w czerwcu br.

*Badanie przeprowadzono na zlecenie Fundacji WłączeniPlus we wrześniu 2024 przez Socjolożki.pl z użyciem metodologii CAWI z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pod kątem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania oraz regionu na próbie Polek i Polaków w wieku 16-65 lat. 

KONTAKT / AUTOR
Ewa Malicka
specjalistka ds. PR
Rocket Science Communications
781453815
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2025.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.