Co 7. Polak nigdy nie rozmawiał o podziale obowiązków w domu, a 3 na 4 nie korzysta z żadnej pomocy
Tylko 14 proc. respondentów deklaruje, że podział domowych obowiązków jest efektem świadomej umowy między partnerami. W co trzecim polskim domu zakres zadań wynika z predyspozycji partnerów, a dla 18 proc. badanych kluczowe znaczenie ma różna dyspozycyjność związana z pracą i innymi zobowiązaniami. Dane pochodzą z drugiej części raportu „Polki i przedsiębiorczość 2025”, towarzyszącego XVII edycji konkursu Sukces Pisany Szminką.
2025-12-22, 11:00

Co siódmy Polak nigdy nie omawiał z partnerem/partnerką kwestii podziału obowiązków domowych – wynika z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2025: Podział obowiązków domowych” towarzyszącego konkursowi Sukces Pisany Szminką, przeprowadzonego przez Grupę 4P. Podział zadań w co trzecim polskim domu wynika z predyspozycji partnerów. Różne możliwości czasowe związane z pracą i innymi zobowiązaniami najczęściej dotyczą przedsiębiorczyń – ten powód wskazuje 37 proc. kobiet prowadzących własną firmę i 18 proc. wszystkich badanych. Z kolei 14 proc. ogółu respondentów określa, że konkretny podział obowiązków domowych jest kwestią umowy z partnerem/partnerką. Na tradycyjne lub kulturowe wzorce podziału ról w rodzinie powołuje się zaledwie 5 proc. ankietowanych. 

Wciąż w wielu polskich domach to kobiety wykonują większość lub nawet wszystkie obowiązki domowe – deklaruje to 63 proc. wszystkich respondentek i 47 proc. badanych przedsiębiorczyń. Jednocześnie tylko 17 proc. ankietowanych mężczyzn przyznaje, że większość zadań ciąży na barkach ich żon i partnerek. Również jedynie 14 proc. respondentów przyznaje, że podział obowiązków jest efektem świadomej umowy między partnerami. A przecież równość zaczyna się w domu – to tu kształtują się nawyki i postawy, które później przenoszą się na rynek pracy i życie społeczne – komentuje Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji WłączeniPlus.

30 proc. przedsiębiorczyń korzysta z zewnętrznego wsparcia w codziennych obowiązkach domowych 

Co szósta osoba (16 proc.) wśród ogółu respondentów przyznaje, że korzysta z pomocy rodziny w domowych obowiązkach. W grupie przedsiębiorczyń ten odsetek wynosi 11 proc. Z kolei kobiety prowadzące swój biznes częściej niż ogół anietowanych deklarują, że zdarza im się korzystać z pomocy zatrudnionej osoby np. przy sprzątaniu czy opiece nad dziećmi – wskazuje to 30 proc. z nich. Wśród wszystkich badanych dotyczy to co 10. osoby. Aż 72 proc. ogółu ankietowanych i 58 proc. przedsiębiorczyń nie korzysta z zewnętrznego wsparcia w codziennych obowiązkach domowych.

Raport „Polki i przedsiębiorczość 2025” powstał w ramach XVII edycji konkursu Sukces Pisany Szminką, najstarszej i największej inicjatywy wspierającej przedsiębiorczość kobiet, a także liderki i liderów działających na rzecz równości, różnorodności oraz włączania w Polsce. 

*Badanie na zlecenie Fundacji WłączeniPlus przeprowadzone zostało w listopadzie 2025 r. przez Grupę 4P z użyciem metodologii CAWI z wykorzystaniem licencjonowanego panelu zapewniającego reprezentatywność próby pod kątem płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania oraz regionu na próbie 610 Polaków w wieku 18-70 lat zamieszkujących z partnerem lub partnerką. 

KONTAKT / AUTOR
Anna Czajka-Kalinowska
manager ds. PR
Rocket Science Communications
691476903
ZAŁĄCZNIKI
freepik-5.jpg
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2025.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.