Dwie na trzy płatności w 2024 roku w Polsce to transakcje bezgotówkowe. Najnowsze dane
W ubiegłym roku blisko 70 proc. wszystkich płatności detalicznych w Polsce stanowiły transakcje bezgotówkowe. Najczęściej Polacy płacili kartami płatniczymi (41 proc.) oraz za pomocą telefonu, zegarka czy biżuterii z funkcją NFC (18 proc.). Już 11 czerwca startuje promująca nowoczesne płatności kampania Pay As You Like – kolejna odsłona We Did It In Poland, przy współpracy Fundacji WłączeniPlus oraz Fundacji Polska Bezgotówkowa. Pay As You Like pokazuje jak przyjazny jest ekosystem płatności bezgotówkowych w Polsce, z którego na co dzień korzystają przedsiębiorcy oraz miliony konsumentów.
2025-06-11, 12:54

Udział płatności cyfrowych w liczbie płatności detalicznych w Polsce w 2005 r. wynosił zaledwie 2 proc. – wynika z danych Fundacji Polska Bezgotówkowa. Jednak już w 2016 r. była w ten sposób realizowana co trzecia transakcja. W 2020 r. ponad połowę (54 proc.) płatności detalicznych stanowiły te bezgotówkowe, a 2024 r. jest to już 69 proc. wszystkich transakcji. Co ważne, w ciągu ponad 7 lat działalności Fundacji liczba terminali płatniczych na polskim rynku zwiększyła się z 0,6 mln w 2018 r. do 1,3 mln w 2024 r., co zapewniło Polsce awans z 16. na 7. miejsce w Europie pod względem liczby terminali na 1000 mieszkańców. Zmiana ta została zauważona i doceniona przez konsumentów, którzy bardzo chętnie korzystają z płatności cyfrowych. Dane towarzyszą kolejnej odsłonie kampanii We Did It In Poland, która ma na celu promowanie polskich osiągnięć w kraju i za granicą.

Kolejna odsłona kampanii We Did It In Poland to odpowiedź na rosnące zainteresowanie tym, co dzieje się w polskim sektorze technologicznym i finansowym. Widzimy, że polski rynek płatności bezgotówkowych rozwija się dynamicznie i może być inspirującym przykładem skutecznej cyfryzacji. Celem kampanii jest pokazanie tego postępu w szerszym, międzynarodowym kontekście – jako dowodu na to, że Polska nie tylko adaptuje nowoczesne rozwiązania, ale robi to na dużą skalę i z imponującą skutecznością – mówi Olga Kozierowska, pomysłodawczyni kampanii We Did It In Poland, członkini Rady Organizacji Pozarządowych ds. Prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej, prezeska Fundacji WłączeniPlus.

Dwie na pięć transakcji to te dokonywane kartą płatniczą

W punktach handlowo-usługowych jeszcze w 2018 roku płatności bezgotówkowe stanowiły 43 proc. transakcji, a już w 2024 roku było to blisko 70 proc. Dwie na trzy stanowiły transakcje bezgotówkowe, w tym 41 proc. – kartą płatniczą, 18 proc. – mobilnym NFC, 4 proc. – Blik, a 6 proc. – inne metody płatności, np. za pomocą aplikacji.

Polacy najczęściej dokonywali transakcji bezgotówkowych za pomocą karty płatniczej i zbliżeniowe płatności NFC w sklepach z obuwiem i odzieżą – 72 proc. wszystkich płatności. Niewiele mniej odnotowano w drogeriach i aptekach (71 proc.) oraz w sklepach z AGD/RTV, meblami oraz materiami budowlanymi (70 proc.).

Coraz częściej bezgotówkowo płacimy za parkowanie, autostrady oraz komunikację

Na przestrzeni ostatnich lat w wielu branżach odnotowano znaczny wzrost udziału płatności cyfrowych. Są to m.in. opłaty za parkowanie i autostradę, które jeszcze w 2018 roku bezgotówkowo realizowane były zaledwie w przypadku 10 proc. transakcji, obecnie jest to już 51 proc. (wzrost o 42 pp.). Wzrósł także udział płatności bezgotówkowych w automatach sprzedażowych (o 39 pp. z 31 proc. do 69 proc.), a także przy opłatach w komunikacji publicznej i taxi (o 33 pp. z zaledwie 9 proc. do 41 proc.).

Od początku istnienia Fundacji Polska Bezgotówkowa wspieramy transformację płatniczą w Polsce, a dziś wyraźnie widać jej efekty – płatności cyfrowe rosną nie tylko w sklepach czy e-commerce, ale również w takich sektorach jak transport, usługi czy sprzedaż automatyczna. To pokazuje, że cyfryzacja staje się realnym standardem i wsparciem w codziennym życiu i prowadzeniu biznesu. Naszą misją jest kreowanie przyszłości płatności z korzyścią dla konsumentów i biznesu – szczególnie wśród małych i średnich przedsiębiorców, którzy coraz chętniej sięgają po nowoczesne technologie płatnicze jako narzędzie rozwoju – mówi Joanna Erdman, prezeska zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

W ramach We Did It In Poland startuje międzynarodowa kampania branżowa fintech przy współpracy z Fundacją Polska Bezgotówkowa – Pay As You Like. Kampania wizerunkowa promuje nowoczesny ekosystem płatności bezgotówkowych, który dynamicznie rozwija się w Polsce, dzięki licznym instytucjom finansowym i współpracy całego sektora. Kampania podkreśla korzyści płynące z ekosystemu dla wszystkich grup jego odbiorców: konsumentów (codzienne płatności), przedsiębiorców z sektora MŚP (korzyści biznesowe). W jej ramach powstał spot telewizyjny, który będzie emitowany w telewizji anglojęzycznej w Europie i na świecie. 

KONTAKT / AUTOR
Ewa Malicka
specjalistka ds. PR
Rocket Science Communications
781453815
ZAŁĄCZNIKI
freepik.jpg
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2025.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.